Odišlo dieťa a prišiel dospelý človek - Generačná výmena v rodinných firmách

Odišlo dieťa a prišiel dospelý človek

Odišlo dieťa a prišiel dospelý človek

„Štúdium v zahraničí vám zmení život“ – táto veta znie možno ako klišé, no je naozaj pravdivé, zmenilo už veľa životov. Potvrdzujú to nielen samotní študenti, ale aj ich rodičia. „Videli sme, že odišlo dieťa a vrátil sa dospelý človek,“ opisuje svoju skúsenosť Libor Musil z úspešnej rodinnej firmy Liko-S. V zahraničí študovali obe jeho deti. Teraz pracujú vo firme, ktorú ich otec v deväťdesiatych rokoch založil. Libor Musil môže teda prínos opísať aj ako zamestnávateľ. Tí skúsenosti zo zahraničia vítajú, o to viac, ak ich do firmy prinášajú ich možní nástupcovia.

„Pri každom pohovore sa ma na štúdium v zahraničí opýtali, pretože som to mala v CV. Pre zamestnávateľa je to zaujímavá skúsenosť a vypovedá to o vás veľa vecí. Minimálne to, že viete perfektne cudzí jazyk, ale napríklad aj to, že máte odvahu,“ opisuje svoju skúsenosť absolventka študijného pobytu na strednej škole v USA a University of Glasgow v UK Viktória Klimková.

„Keď dieťa pošlete na dobrú školu v zahraničí, kde si zlepší svoje prezentačné a jazykové schopnosti, viac sa vyzná v ľuďoch, tak bude mať určite veľký náskok. Môžem to porovnať, pretože mi prechádza rukami veľa študentov z českých škôl, ktorých prijímame do firmy. No každá minca má dve strany. Tou odvrátenou je určitá miera ‚nafúkanosti‘,“ smeje sa zakladateľ rodinnej firmy Libor Musil.

Svet potrebuje lídrov

Jedným z najčastejšie spomínaných plusov štúdia v zahraničí je samostatnosť, ktorú študenti získajú. Majú tiež značnú výhodu pri vstupe na pracovný trh. „Aj my sme rozmýšľali nad tým, čo by nám v podnikaní pomohlo a prišli sme na to, že by sme ocenili zahraničnú skúsenosť, ktorú sme sami nemali,“ spomína Libor Musil na obdobie, keď sa s rodinou rozhodovali o štúdiu v zahraničí pre ich deti. „Hoci bolo ťažké poslať syna v 15 a dcéru v 18 rokoch do zahraničia, zhodli sme sa, že to má zmysel a vybojovali sme to ako my, tak aj deti,“ dodáva. Spomína na to, ako za dcérou do USA prišli a snažili sa jej vysvetliť, že ťažké chvíle sú na začiatku normálne a že za ne bude potom vďačná.

„Myslím, že je dobré, ak to majú na začiatku trochu ťažké, aby sa naučili poradiť si s tým. Svet dnes naozaj potrebuje odvážnych a odolných ľudí, ktorí sú schopní ponúkať veci out of the box. Potrebujeme lídrov, potrebujeme vynikajúcich ľudí. Kde sa berú? Nestanete sa nimi, keď sa budete do 25 rokov flákať,“ upozorňuje Libor Musil. O dôležitosti vzdelania a skúsenostiach zo zahraničia, ale aj počiatočných ťažkostiach rozpráva Libor Musil, majiteľ českej rodinnej firmy Liko-S, aj v tomto rozhovore.

Vycestovať môžu študenti už na strednej škole

Príbehov od študentov aj ich rodičov je viac. Niektorí hľadaním príležitostí v zahraničí reagujú na nedostatok miest na stredných školách a spôsob prijímacích skúšok. „Jednotné písomné testy študentov stresujú. Sú totiž jednostranne zamerané, bez rešpektu k rôznym poruchám učenia. Navyše z dôvodu nadbytku počtu detí si školy, ktoré majú dobré referencie, nastavili viackolové prijímacie konania,“ opisuje Martina Nimčová, ktorá sa nakoniec rozhodla synovi dopriať štúdium na strednej škole v USA.

„Aj tu sa, okrem iného, ponúka porovnanie so zahraničím. Na stredné školy v zahraničí zvyčajne študenti neskladajú jednotný test, ale škola chce študenta spoznať, zistiť jeho záujmy, aby mohla posúdiť, či sa vedia navzájom obohatiť. Študenti môžu písať motivačný list alebo esej na zadanú tému, absolvujú interview. Samozrejme, dokladajú vysvedčenie, ale aj odporúčania od učiteľov. Ide o komplexné posúdenie, nie len jeden štandardizovaný test, absolvovaný pod veľkým tlakom,“ opisuje Lucia Klimková, riaditeľka spoločnosti Education.cz, ktorá pomáha slovenským a českým študentom dostať sa na školy do zahraničia.

„Pre úspešné štúdium v zahraničí nie je nutné absolvovať cudzojazyčnú škôlku alebo bilingválnu základnú školu. Napríklad na boarding schools v USA sú pripravení na študentov zo zahraničia a majú pre nich prepracovaný podporný jazykový program, ak ho potrebujú,“ dodáva Klimková.

Kents Hill

Kontakty z celého sveta, kvalitná výučba a podpora mimoškolských aktivít

„Boarding schools, čiže internátne školy, tiež dbajú na kvalitu výučby a individuálny rozvoj každého študenta. Podporujú študentov v mimoškolských aktivitách, či už ide o umenie, vedu alebo šport. Ďalšou dôležitou vecou, ktorú študenti získajú, sú kontakty z celého sveta,“ dopĺňa Lucia Klimková, CEO Education.cz. Rodičia najčastejšie oceňujú práve štúdium v cudzom jazyku, dôležitú skúsenosť a príležitosti, ktoré nové prostredie aj odlišná výučba otvára.

To potvrdzuje aj David Jazdný, ktorý absolvoval celú strednú školu v USA a na Floride vyštudoval bakalárske štúdium zamerané na medzinárodný obchod. Okrem kontaktov z celého sveta, ktoré aj po návrate udržiava, sa zdokonalil v golfe. „Mali sme trochu iný program, ako je bežné, pretože okrem školy som chodil aj na golfovú akadémiu, ktorá mala zmluvu s mojou strednou školou. Doma som nemal takú príležitosť ani podmienky ako v Amerike. To bol ďalší z dôvodov, prečo som sa rozhodol ísť do zahraničia,“ opisuje David Jazdný.

David Jízdný na Golfovej akadémii a boarding school v USA

Podľa študentov je výučba oproti slovenským a českým školám viac interaktívna a zameraná na kritické myslenie a diskusie. „Celkovo tento program hodnotím veľmi dobre. Som rád, že som na internáte a nie v rodine, lebo sme všetci v rovnakej situácii a bavíme sa, zabávame. Keď potrebujem pomôcť s úlohami, obrátim sa na spolužiakov,“ hodnotí svoje prvé mesiace na boarding school v USA Samuel Šulva z Banskobystrického kraja. „Páči sa mi, že učitelia si dávajú záležať, naozaj ich to baví,“ dodáva.

Študenti si môžu vybrať z mnohých špecializovaných predmetov

Na internátnych školách v zahraničí, tzv. boarding schools, si študenti môžu vybrať z veľkého množstva špecializovaných predmetov. Môžu sa tak už na strednej škole venovať podnikaniu, ekonómii, psychológii, programovaniu alebo robotike.

„Jednotlivé školy môžu mať špeciálne zameranie, napríklad na umenie, balet a športy alebo na podnikanie či IT,“ opisuje Viktória Klimková, ktorá absolvovala rok na boarding school v USA. „Jediné predmety, ktoré sú väčšinou povinné, sú angličtina a matematika. Ďalšie si môžu študenti vybrať sami a výber je obrovský,“ dodáva. Sami si volia aj ich obtiažnosť. „Mohli sme si zvoliť náročnejší variant, tzv. AP (Advanced Placement) alebo základnú úroveň. My, na golfovej akadémii, sme potom mali viac času na tréningy a strávili sme tiež viac času prípravou na turnaje,“ dodáva David Jazdný.

Vika Klimková – promócia na University of Glasgow

Najobľúbenejšími destináciami pre štúdium na strednej škole sú stále USA a UK, ale aj Kanada alebo pomerne po novom Španielsko. Pri vysokých školách zohral veľkú úlohu Brexit a preto záujem o UK vystriedali destinácie ako Írsko, Dánsko, Holandsko či Rakúsko a Nemecko.

Vzdelávanie plánujeme spolu s rodinou

„Ku kvalitnému vzdelávaniu je dôležité pristupovať komplexne a s dlhodobým zámerom, keďže investícia do vzdelávania je jednou z najzásadnejších, ktoré môžete pre svojho potomka urobiť. Na západe je bežné, že kariérni poradcovia so študentmi pracujú už od základnej školy. Pracujú s nimi, spoznávajú ich a spolu tvoria plán pre ich budúcnosť. Samozrejme, plán, ktorý odráža trendy okolitého sveta a reflektuje vyvíjajúce sa dieťa. V našich končinách tento prístup nie je bežný, no pre tím špecialistov v Education.cz je kľúčový. K rodinám, s ktorými spolupracujú, pristupujú individuálne, poznajú ich požiadavky, možnosti, vízie a podľa toho im tvoria vzdelávaciu cestu na mieru. Študentom, ktorí majú záujem o kvalitné vzdelávanie v zahraničí, odporúčajú začať si zisťovať možnosti čo najskôr, aby mali dostatok času na rozhodovanie. Každej rodine venujú individuálne toľko času, koľko je potrebné, aby zistili, ktoré školy by boli pre nich najvhodnejšie,“ uzatvára Lucia Klimková, CEO z Education.cz.